27/11/2018

Kansanedustaja Marisanna Jarva pukeutuu Itsenäisyyspäivän juhlassa puupohjaiseen kankaaseen

Turvallisten ja ympäristöystävällisten kuitujen kysyntä jatkaa maailmanlaajuisesti kasvuaan. Tekstiilikuitumarkkinan koko on yli 100 miljoonaa tonnia. Arbron™ on pitkäkuituisesta havuselluloosasta valmistettua ympäristöystävällistä tekstiilikuitua, jota KaiCell Fibers tulee valmistamaan Paltamoon suunnitellussa biojalostamossa selluloosan jatkojalosteena. KaiCell Fibers on jättänyt ympäristölupahakemuksen ja on siirtymässä perussuunnitteluun.

Tekstiilikuitumarkkinoita hallitsevat öljypohjaiset synteettiset kuidut, kuten polyesteri, lähes 70% osuudella. Synteettiset kuidut ovat ei-uusiutuvia, jonka lisäksi niiden aiheuttama mikropartikkeliongelma on aikakautemme suurimpia ympäristöriskejä. Puuvilla on toiseksi suurin tekstiilikuitu, jonka kasvattamiseen liittyy useita ongelmia kuten runsas vedenkulutus, kasvinsuojelumyrkkyjen käyttö ja se kilpailee maa-alasta ruuantuotannon kanssa.

Kaikki puupohjaiset kuidutkaan eivät ole ongelmattomia. Tällä hetkellä suurin osa puupohjaisista kuiduista perustuu sata vuotta vanhaan viskoositeknologiaan, jossa käytetään erittäin myrkyllisiä kemikaaleja, joista pahin on rikkihiili. Kehitys on johtanut siihen, että maailman puupohjaisista tekstiilikuiduista suurin osa tehdään nykyisin Aasiassa ja Kiinassa. Nyt myös Kiinassa on havahduttu ympäristöongelmiin ja viskoosikuidulle haetaan aktiivisesti vaihtoehtoja.

Arbron™ materiaali perustuu Suomessa kehitettyyn teknologiaan, jossa pääraaka-aineena käytetään Aalto-yliopiston kehittämää kuitutuotetta. Arbron™ materiaalia tullaan käyttämään viskoositehtaissa liukosellun korvaajana. Muutostyössä on mukana kiinalainen viskoositoimija CHTC, jolla on itsellään viskoosinvalmistusta, joka on samalla maailman johtava viskoositehtaiden suunnittelija ja laitevalmistaja.

”Turvallisten ja ympäristöystävällisten tekstiilikuitujen kysyntä jatkaa voimakasta kasvuaan. On hyvä, että suomalaiset ovat tässä aktiivisesti mukana” kertoo KaiCell Fibersin toimitusjohtaja Jukka Kantola. Hän jatkaa: ”Tällaisessa hankkeensa kehitystyötä on tehtävä läpi koko arvoketjun Kainuun metsistä tekstiilimarkkinoille. Kansanedustaja Marisanna Jarvan iltapuku on loistava esimerkki siitä, mitä havukuidusta voidaan valmistaa. Ja mikä parasta - turvallisesti ja ympäristöystävällisesti”

Kaicell Fibers tulee valmistaan Arbron™-materiaalia Suomessa Paltamoon tulevassa tuotantolaitoksessa. KaiCell Fibers rakentaa systemaattisesti yhteistyöverkostoa Euroopassa ja Kiinassa.

Juhlapuku on hyvänä osoituksena siitä, että Arbron pohjainen tekstiili on käytännössä toimiva. Se on iholle miellyttävän tuntuinen, pinnaltaan kaunis ja laskeutuu hyvin. Kultavilla on valmistanut tekstiilin. Puvun suunnittelija on Maija Kumpula ja kankaan on värjännyt Pia Leppänen-Keränen. Kaikissa vaiheissa kangas käyttäytyy erinomaisesti ja se soveltuukin hyvin erilaisiin käyttötarkoituksiin.

Kansanedustaja Marisanna Jarva tulee Paltamosta.